fredag 4 oktober 2013

Bra cykelställ, men oklar vägvisning vid hamnterminalen

Jag åkte båt förra veckan, och konstaterade att det i samband med ombyggnaden av området runt hamnterminalen i Visby blivit riktigt bra möjligheter att parkera cykeln. Cykelställ under tak med byglar gör att det går att låsa fast cykeln i ramen. Det finns till och med några större bågar som fungerar för lastcyklar eller cyklar med vagn. Föredömligt! Gärna fler sådana här på Gotland. Jag kunde låsa fast min cykel tryggt och hyfsat väderskyddat under min tvådagarstripp i Stockholm.


Mindre bra ur cykelsynpunkt är resten av ombyggnaden av hamnområdet, som jag tagit upp tidigare. När jag skulle ta mig därifrån märkte jag att det är ytterst oklart hur man ska ta sig med cykel från terminalen. Det har ju blivit ett stort torg utan någon som helst vägvisning för cyklister. För mig slutade det med att jag var tvungen att ta mig ner för en hög trottoarkant, fast jag kanske bara är ovanligt förvirrad och vägvill. Om man väljer att cykla förbi terminalentrén och sedan över torget framför terminalen mot vägen kommer man fram till denna skyltning som i alla fall ger viss ledning om vart man ska ta vägen.

Tyvärr lär få cyklister överhuvudtaget hitta till skyltningen. En markerad cykelväg från cykelparkeringen tack! Att man om man skulle vilja cykla till södra eller sydöstra Visby måste cykla rakt fram, skippa cykelbanan för att ta sig ner på bilvägen, sedan höger framgår inte heller av skyltningen.Man får vara glad att de åtminstone lyckats bra med cykelparkeringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar