tisdag 16 april 2013

Biltrist dag

Idag var jag tvungen att ha bilen, då jag skulle hämta upp kompisar till barnen på vägen hem. Jag hade också en del ärenden att utföra, och fick sålunda ta bilen till de olika affärerna. Efter att i stort sett endast använt cykel den senaste tiden har jag tydligen vant mig vid det betydligt smidigare sättet att ta sig runt i Visby. Fy, vad jobbigt det var att ta sig runt med bil. Start och stopp, bilköer, hitta parkeringsplatser, instängd i en plåtburk i det vackra vårvädret. Dessutom måste man ju hela tiden anpassa sig efter hur andra kör. På cykeln är det ingen som bryr sig huruvida jag känner för att trampa fram i makligt gångtempo, eller drar på i högre farter. I bilen, som tar mycket större plats, har medtrafikanterna med rätta synpunkter på min hastighet oavsett om det går för sakta eller för fort.

Bilen är på många sätt ett fantastiskt fortskaffningsmedel som ger människor frihet att transportera sig längre sträckor, men i städer är cykeln ett på alla sätt smartare och trevligare alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar