torsdag 11 juli 2013

Ännu en nykomling: Nordstjernan 1953

Jag sålde en cykel och nu har det istället blivit två nya. Det var inte riktigt tanken, men när jag fick chansen att köpa denna vackra patinerade Nordstjernan från 1953 för priset av de nya däcken som sitter på kunde jag inte låta bli.
Det blir en utmärkt cykel för kortare turer hemmavid, men med den förvånansvärt höga utväxlingen går det att komma upp i rätt höga farter. Det kanske blir längre utflykter också.
Det är som sagt en Nordstjernan, som jag åldersbestämt till 1953 genom att titta på märkningen på baknavet. Den 60-åriga cykeln är tillverkad i Uppsala av Nymans verkstäder som även tillverkade bl.a. Crescent och Hermes. Kvalitetskänslan är genomgående med stabil ram, och delar som sitter ordentligt fast. Inget skrammel här inte. Det är en robust cykel som går bra både på landsväg och åkervägar. Sittställningen är bekväm och rejält upprät. Skicket är väl patinerat - lacken har sett sina bästa dagar, men allting fungerar, även lyset. Nedan några bilder som jag tog på premiärturen på åkervägarna i Väskinde.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar