måndag 8 juli 2013

Brooks Swift

I samband med att jag köpte min Surly Cross Check beställde jag också en annan sadel än den som följer med som standard. Jag har ju haft en Brooks Flyer Lädersadel på min elcykel ett tag, och är verkligen nöjd med komforten på denna stenhårda sadel har jämfört med gel-monstret som följde med. Jag ville därför fortsätta med Brooks även på min nya cykel. Brooks Flyer är en fjädrad rätt bred sadel som lämpar sig väl för en relativt upprätt sittställning. På Surlyn kommer jag att sitta mer framåtlutad, varför jag köpte en Brooks Swift på ren chansning efter att ha läst på lite. Nu har jag cyklat ca 30 mil, och kan konstatera att det var en mer än lyckad chansning.
Många säger att Brooks-sadlar har en "Brake-in" period innan sadeln blir bekväm. Jag märkte inget av det. Sadeln var bekväm från mil ett. Så bekväm att jag inte ens märker att jag sitter på en sadel, vilket måste vara bästa möjliga betyg. På min mountainbike där jag har en vanlig smal racersadel börjar det ömma en aning redan efter någon mil, och efter 2-3 mil kan det hända att jag domnar en aning. Inga sådana tendenser här. En oerhört bekväm sadel helt enkelt, och dessutom snygg med de hamrade kopparnitarna. Om jag ska ta upp något negativt så är det väl vikten. Sadeln väger ca 200 gram mer än en vanlig syntetsadel. Det går att få en lättad variant med titaniumrails, men där gick taket för min sadelbudget. I det stora hela är 200 gram extra inget problem för mig. Jag siktar ju inte på att vinna Tour-de-France direkt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar