söndag 6 januari 2013

Ekologiskt fotavtryck

Jag gjorde ett test på myfootprint.org för att se hur mitt ekologiska fotavtryck ser ut ur ett globalt perspektiv. Resultatet är att om alla lever som jag skulle vi behöva 1,68 jordklot.
Det positiva är att de flesta i Sverige är värre än jag, framförallt vad det gäller koldioxidutsläpp. Eller nja, positivt är det väl inte, utom för mitt eget samvete möjligtvis. Det bästa skulle ju vara om alla i Sverige förbrukade betydligt mindre av jordens resurser. Så här ser mitt resultat ut i alla fall:
Anledningen till att mitt Carbon Footprint är så lågt beror naturligtvis på att jag oftast cyklar istället för att ta bilen. Jag ligger högt på Food Footprint, och det beror på att jag är en köttälskare som gärna äter nötkött. Något att fundera på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar