tisdag 8 januari 2013

Nästa steg

Det blir fortfarande en hel del bilkörning, och utgifter för bil trots min migrering till cykling för jobbpendling. Oftast har det att göra med att jag behöver transportera mig längre sträckor, frakta något tungt, som igår en diskmaskin, eller ha med en eller flera familjemedlemmar. Barnen som nu är 6, 9 och 11 är lite för stora att sitta i cykelvagn och definitivt för stora för barnsadel, samtidigt som de inte kan hänga med på sina vanliga cyklar några längre sträckor  (bilfärderna går oftast till Visby, 14 km enkel resa). Det är heller inte tillåtet att ha barn på pakethållaren utan barnsadel.
Jag börjar fundera på att skaffa en elcykel till så att åtmnstone två familjemedlemmar kan transportera sig lite längre sträckor med cykel, och lämna bilen hemma. Faktum är att min fru som tidigare varit totalt ointresserad av cykling visat intresse för min elcykel. 11-åringen tycker att min elcykel är fantastiskt kul att cykla på, trots att den egentligen är för stor.
En hopfällbar mini-elcykel känns som ett bra alternativ som skulle kunna passa både vuxna och åtminstone 9- och 11-åringen.
Ecoride Flexible ERS

Ecoride har ett alternativ som kostar 8900 kr. Det är fortfarande mycket pengar, men kan man ställa bilen lite oftare, eller t.o.m. sälja en av våra två bilar så är pengarna snabbt ihoptjänade. Vi får se om det blir en elcykel till i familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar