onsdag 9 januari 2013

Elcykel v.s. Mountainbike 1-0

Idag när jag cyklade med min elcykel till jobbet kom jag ifatt en pendlare på mountainbike en bit utanför Visby. Det tog en stund att komma ifatt, men till slut cyklade jag om i de stadiga 25 km/h som jag kan hålla med elcykeln. Personen på MTB:n var träningsklädd och höll rätt hög trampfrekvens, vilket gjorde att jag kände mig lite elak som gled förbi med elassistans, tjockt vinterklädd, cykelväska och betydligt lägre trampfrekvens. Jag märkte att han hakade på, och hängde sedan med i mitt tempo några km in till stadsgränsen, då han släppte. Till saken hör att cykelväskorna döljer batteriet rätt väl, så det är svårt att se att det är en elcykel jag far fram på. Jag hoppas dock att denne cyklist såg batteriet och förstod att det var en elcykel - och inte cyklade direkt hem och i vredesmod sålde sin MTB för att aldrig mera sätta sig på en cykelsadel.
Just nu blir det tyvärr inte mycket MTB för min egen del, kraftigt förkyld som jag är. Men jag får se det positivt. Hade jag inte haft elcykel skulle det ha blivit bil istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar