onsdag 16 januari 2013

Ny sadel

Jag har nu fått hem och monterat den nya sadeln jag beställde för någon vecka sedan. Det är en Brooks Flyer Lädersadel. Jag har haft problem med sittkomforten på den överdimensionerade gel-sadel som satt på min elcykeln när jag köpte den. Framförallt för att den klämmer på diverse olika ställen där den inte ska klämma. Jag är dessutom van med lite smalare och lite hårdare sadlar. Till slut stod jag inte ut längre, och slog till på en äkta lädersadel som enligt utsago ska hålla mitt liv ut.

Jag var lite orolig hur det skulle gå, eftersom det tydligen kan ta lång tid innan en lädersadel blir bekväm. Jag kan efter några turer konstatera att förutom att den är väldigt snygg så är den också otroligt skön att sitta på. Den trycker lite på sittbenen, men det är inte värre än att jag kan avvakta "inkörningsperioden", och se fram emot en perfekt sadel som har anpassat sig efter min rumpa om någon eller några månader. Det enda problemet just nu är av ekonomisk karaktär: Efter att ha upplevt vilken skillnad det är jämfört med "vanliga" sadlar vill jag ju ha Brooks-sadlar på mina andra cyklar nu också. Eftersom de inte är direkt gratis får det tyvärr anstå ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar