onsdag 8 maj 2013

Cykelflottan

Som läsare av den här bloggen kanske har märkt så har jag några olika cyklar som jag använder både för pendling och träning. Här är en lite närmare beskrivning av vad som finns i min Crescent-dominerade cykelflotta.

Crescent Trekking
Den här cykeln köpte jag 1996, och den har sedan dess rullat många, många mil på båda sidor atlanten (jag hade med mig den när jag bodde i USA under två år). En trevlig allroundcykel som duger till det mesta med sin robusta stålram och 21 växlar. Den har även tagit sig runt Vättern, då jag lånade ut den till en kompis som cyklade vätternrundan. Jag har i princip lagt noll kronor i service på den under alla mil. Lite olja till drivpaketet är allt som behövts. Jag har inte ens justerat växlarna. Allt bara fungerar. Nu under sommarhalvåret är det min huvudsakliga pendlarcykel.


Crescent Elcykel
Elcykeln har jag haft i ca 6 månader nu, och den har hjälpt mig att komma upp på cykeln även när vädret varit som värst, och vindarna gjort det i stort sett omöjligt att utan stor möda för en enbart muskeldriven cykel att ta sig fram. Jag kan bara konstatera att utan denna hade det varit mycket svårt och motigt för mig att ta mig 3 mil t.o.r. många av dagarna i vinter. Den här har varit mitt huvudsakliga transportmedel under vintern, och utrustad med dubbdäck och extrastarkt framlyse har den tagit mig till och från jobbet i ur och skur. Tvåhjulsdriften (elmotor fram och muskelkraft bak) har gjort att jag kunnat ta mig fram även när snöröjningen varit undermålig.


Crescent stålracer
Min racerhoj köpte jag begagnad i början av 90-talet. Jag tror att den är av årsmodell 1987, och i fint orginalskick. En trevlig träningscykel, som jag kört vätternrundan på 2 ggr. Nu för tiden rullar den inte så många mil, men jag plockar ut den ibland när det är fint väder och "fincyklar" till jobbet på den.


Scott Aspect 45
Min mountainbike köpte jag 2007. Jag använder den mycket för träning i terräng och på skogsstigar. Den har fått gått tufft, och börjar bli rätt sliten och skrapad. Jag har fått bytt både bakhjul och drivpaket. Den har rullat mycket i vinter, med dubbdäcken och den dämpade framgaffeln är den lämpad för de knaggliga vintervägarna. Den fungerar bra som pendlarcykel även på sommarhalvåret med relativt lättrullade alrounddäck som fungerar både i terräng och på asfalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar