onsdag 23 januari 2013

Behövs bil?

Det talas mycket om bilens stora nytta för en levande landsbygd, bl.a. på Gotland. Jag har själv, boende 15 km från jobbet i Visby cykelpendlat från och till, och de senaste månaderna i princip varje dag. Frågan är om bilen verkligen är så viktig som det sägs? Kan man klara sig utan bil på Gotland?

Om vi börjar med pendlingen till jobbet:

Visby
För boende i Visby är det egentligen helt onödigt med bil. Det är 4 km från norra änden till södra änden av Visby, och de flesta som bor och arbetar i Visby har betydligt kortare väg än så till jobbet. Cykel skulle fungera för de allra flesta. Och för de som tycker att den fysiska ansträngningen är jobbig, framförallt i Visby innerstads backar kan man köpa en elcykel för bråkdelen av vad en bil kostar.

Visbys närområde
Till Visbys närområde räknar jag socknarna i en omkrets av max 1,5 mil från Visby d.v.s. Väskinde, Lummelunda, Västerhejde, Follingbo m.fl. De flesta som bor här jobbar i Visby. Här fungerar cykel bra för de som bor längs med kusten där det finns cykelbana. Även här kan elcykel vara ett bra alternativ, speciellt när man kommer över en mil i pendlingsavstånd. Uppskattningsvis hälften av de som bor i närområdet rund Visby kan nyttja cykelbana. Att varje dag cykla längs med de vältrafikerade vägarna från t.ex. Slite, Endre, Stenkumla där cykelbana saknas är däremot inte att rekommendera. I brist på cykelbana skulle man kunna kombinera kollektivtrafik med en ihopfällbar minicykel, t.ex. en Brompton. Problemet är ju oftast att det är en bit till busshållplatsen, och sedan från busstationen i Visby till arbetsplatsen. Med en ihopfällbar cykel kan man ta med den på bussen och snabbt ta sig vidare.

Resten av Gotland
Om man bor nära sin arbetsplats är det inga problem att cykla. Trafiken är ofta lugnare än i Visbys närområde, och det går rätt bra att cykla på landsväg även utan cykelbanor. Jobbar man däremot i Visby, vilket många gör är cykling är inte längre ett alternativ, utan här får man förlita sig helt och hållet på kollektivtrafik. Möjligtvis också i kombination med en ihopfällbar cykel för att snabbt kunna ta sig till och från bussen. För vissa blir det p.g.a. tidsförlusten eller dåligt anpassade busstider ändå omöjligt, och endast bilen återstår.

Slutsatsen är att mer än 70% av Gotlands befolkning (de som bor i Visbys närområde samt någon mil till längs kusten, och även många utanför detta område) skulle klara sig alldeles utmärkt utan bil för jobbpendling. Cykel, elcykel och ihopfällbar minicykel i kombination med kollektivtrafik löser de flestas transportbehov. Vissa investeringar, bl.a. i förbättrad cykelinfrastruktur och ökad turtäthet för kollektivtrafiken skule behövas. En positiv bieffekt med fler cyklister skulle bli en mer levande stadskärna. För närvarande är det bara handeln i Visbys ytterområden som växer.

Går att ta med på bussen

Vad det gäller andra transporter blir det mer problematiskt. För familjer är det ofta ett tight tidsschema som inkluderar att hämta och lämna barn på olika ställen. Ibland fungerar det att cykla eller åka kollektivt, ibland inte.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att många transporter kan ske med cykel. Barn och matkassar funkar fint att ta med på en lastcykel. Ett stressigt tidsschema kan ju också ändras så det finns tid till att cykla. Det är ju ingen som tvingar föräldrar att pressa in alla aktiviteter. Cykelturen ger ju motion, och då spar man in tiden för ett separat motionspass.
    Läs om lastcyklar här
    http://www.cyklamedlastcykel.se
    eller facebook
    http://www.facebook.com/groups/267312560000381/
    twitter
    https://twitter.com/lastcykel

    SvaraRadera
  2. Ja, det du tar upp är mitt dilemma just nu. Vi har just det där pressade tidsschemat som gör att bilen ibland blir nödvändig, men precis som du påpekar är det ingen som tvingar oss till det.

    SvaraRadera