fredag 16 november 2012

Cykel-misär på väg 149

Jag cyklar varje dag längs väg 149, där ett cykelbanebygge pågått i sådär 3-4 år. Trafikverket har tydligen misslyckats kapitalt med projekteringen, och nu är problemen med vatten som inte rinner dit det ska så stora att arbetet helt avbrutits för tredje gången. Budgeten har man redan dragit över flera gånger om. Allt det där är av mindre intresse för mig, förutom att jag kan konstatera att mina skattepengar använts på ett sällsynt dåligt sätt.
Det som är av intresse för mig är huruvida jag kan cykla på vägen på ett någorlunda behagligt och säkert sätt. För tillfället är det varken behagligt eller särskilt säkert. Det börjar när jag kommer ut från Väskindevägen:


Hur kommer jag upp på cykelbanan?
Att ta sig upp på cykelbanan efter att ha korsat väg 149 är inte helt självklart. Rakt över gräset? Kör man lite åt vänster finns det dock en påfart eftersom det går in en bilväg där. Det är intressant att man t.o.m. när man bygger cykelbanor i första hand ser till bilarnas behov. Antagligen är cykelbanan mest tänkt för turister som ska cykla från Visby och norrut längs med kusten, inte för oss cykelpendlare som behagar bosätta oss inåt land.
Sedan kan jag faktiskt njuta av den trevliga cykelbanan i några hundra meter:
Trevlig cykelbana på behörigt avstånd från vägen
Men den behagliga cyklingen får ett abrupt avslut:
Här tog pengarna slut?
Det går precis att snirkla sig förbi kravallstaketet och fortsätta en liten bit på grus-cykelbanan som ansluter till bilvägen.
Sedan har man en sträcka på ca 1 km med väldigt smal 80-väg som dessutom blir ännu smalare p.g.a. vägarbetsskyltarna som man helst vill undvika att slå i.
Ständigt pågående vägarbete
Här ska det någon gång i framtiden bli cykelbana. Nu har det stått helt stilla sedan sommaren. Jag har mailat trafikverket för att få en statusrapport. Inget svar ännu.
Mitt knep här är att hålla så pass långt ut i vägen att jag "tvingar" bilarna att göra en ordentlig omkörning istället för att svepa förbi på 5 cm avstånd. Det är bara att konstatera att denna vägsträcka är väldigt olämplig för bilar och cyklar att samsas på. Jag har dock inget val, alternativa vägar skulle bli en omväg på flera kilometer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar