tisdag 20 november 2012

Upplyst


Nu har cykellyset jag beställt kommit, och jag kan konstatera att det lyser upp otroligt bra jämfört med originallyset eller det Clas Ohlsson-lyse jag haft som komplement. Det kändes betydligt tryggare att cykla på landsvägen i mörkret nu när jag både ser och syns bättre. Det finns tre ljusstyrkor att välja mellan, och när jag kommer in i stan gäller det att blända ner till lägsta för att inte blända och irritera andra cyklister och fotgängare i onödan. Batteriet är uppladdningsbart, och räcker 2 till 5 timmar beroende på vilken ljusstyrka jag väljer. En liten diod på ovansidan visar hur mycket batteri jag har kvar.
Man kan ställa sig frågan, behövs verkligen denna ljusstyrka när man cyklar? Nja, det beror såklart på förhålandena. För en stadscyklist som cyklar på upplysta gator kan det visserligen finnas en fördel i att synas bra, vilket man definitivt gör med detta lyse, men man klarar sig nog rätt bra med de mer standardbetonade lysena. För den som har ambitionen att cykla året runt, och som har sträckor på oupplyst landsväg så är det definitivt en säkerhetsfaktor att ha ett lite starkare lyse än de som sitter monterade på cyklar när man köper dem.
Hur stor är då skillnaden? Bilderna nedan visar ljusbilderna för de olika ljuskonfigurationerna. Som sagt, skillnaden är enorm! Observera att det är lite mörkare på bilderna än i verkligheten, då min mobilkamera inte presterar särskilt bra under dåliga ljusförhållanden.

Crescent Orginallyse

Clas Ohlsson "power beam"
Lezyne Super Drive XL inställt på mellanläget, 350 lumen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar