onsdag 14 november 2012

Nytt lyse

Jag har tidigare skrivit om att lyset på min nyinköpta Crescent elcykel lämnar endel övrigt att önska. I går råkade jag även ut för en mindre incident i morgondiset, då en bilist inte lade märke till mig i en T-korsning och körde ut rakt framför mig. Jag söker alltid ögonkontakt med bilister, och märkte tidigt att denna bilist inte hade koll på mig, så jag hade redan börjat bromsa, och kunde undvika en smäll in i sidan på bilen. Jag hade både lyse, och reflexväst på, men "syntes" trots det inte för denna bilist. Jag vet inte om ett starkare lyse hade hjälpt i detta fall, men jag tror att man blir mer uppmärksammad av bilister om man lyser mer. På Gotlands landsbygd, och speciellt det kalla halvåret är det få bilister som räknar med att det ska komma en cyklist.
Jag har även problem på de små åkervägar jag ibland tar när jag pendlar till jobbet. Här gäller det framförallt att undvika potthål i mörkret, och det svagt glödande Crescent-originallyset gör föga nytta.
Efter lite reseach har jag nu beställt ett nytt framlyse, Lezyne Super Drive XL. Med en maximal ljusstyrka på 500 lumen ska jag förhoppningsvis både synas och se. Lyset är laddningsbart via USB, vilket innebär att jag kan ladda det via datorn eller min mobilladdare. Jag får även med två hållare vilket innebär att jag kan använda det även på min andra pendlarcykel, mountainbiken. Nu väntar jag ivrigt på att posten ska leverera paketet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar