torsdag 15 november 2012

Elcykeln gör att jag kan cykla varje dag!

Efter knappt en vecka med elcykel kan jag konstatera att det faktiskt går alldeles utmärkt att cykla varje dag. Jag inte bara cyklar varje dag, jag längtar efter att ge mig ut på cykeln både på morgonen och på kvällen.
Vädret har varit långtifrån det bästa denna vecka. Visserligen är det hyfsat varmt (5 till 8 grader), men idag blåste det upp till 15 m/s i byarna och regnade. Men, med den lilla elmotor som knäcker motvinden, och gör att man inte behöver svettas, och kläder som håller vind och väta borta så är vädret inget problem.
Såhär ser det ut när jag ger mig iväg på morgonen:
När jag börjar närma mig jobbet har det blivit ljusare:
Här står cykeln på dagen. Tråkigt nog utan tak. Förhoppningsvis är elektroniken gjord för att klara att stå ute åtminstone 9 timmar per dygn:

Batteriet tar jag in och laddar under dagen. Jag frågade chefen om det är ok att snylta 0,3 kWh per dag, och det var det antagligen. Med tanke på att min arbetsgivare, Region Gotland uppmuntrar pendling med cykel och elcykel så borde man rimligtvis låta anställda ladda sina cyklar. Möjligtvis skulle jag kunna ladda enbart hemma, men då jag pendlar 3 mil varje dag tycker jag att jag hamnar farligt nära den övre gränsen på batteriets kapacitet; 4-5 mil om jag inte "mellanladdar" på jobbet. Idag använde jag dessutom cykeln i tjänsten.

Laddning pågår.
Hittils har jag inte behövt handla på vägen hem, men för att det ska fungera till en familj med 5 personer kommer jag att behöva någon form av lastmöjligheter förutom vad pakethålaren erbjuder. Jag får återkomma med hur jag löser det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar