onsdag 21 november 2012

Provocerande att elcykla?

Många är väldigt nyfikna på det här med elcyklar. Där jag jobbar är många tekniskt intresserade, och då blir det såklart mycket diskussioner om tekniken och hur det fungerar med drivning, laddning etc. Jag upplever också att de flesta tycker att det är ett sunt sätt att pendla på.
Några blir dock lite provocerade och ifrågasätter hela idén med elcykel. Konstigt nog är det framförallt äldre som är av den åsikten. Orkar jag som är så ung inte cykla själv? Är det inte fusk att ha en elmotor till hjälp? Oftast orkar jag inte bemöta det, trots att det skulle vara rätt enkelt att ställa den logiska motfrågan; och du som åker bil då?
Jag tror att elcykeln är framtidens transportmedel för de som har medellång pendlingsväg. De kortaste sträckorna, upp till 5 km klarar de flesta av bra med en vanlig cykel, och kommer man över 15-20 km går det inte att försvara tidsförlusten gentemot bilen, men för alla sträckor däremellan har jag svårt att se ett transportmedel som slår elcykeln, åtminstone om du inte bor i någon av de större städerna och har tillgång till bra kollektivtrafik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar