lördag 10 november 2012

Elcykeln har flyttat in!

Nu har min elcykel flyttat in. Från och med nu blir det förhoppningsvis mer frisk luft för mig och mindre pengar till bensinbolagen. Miljöaspekten är också viktig. Jag kan ta mig till och från jobbet (26 km t.o.r.) med minimal miljöpåverkan. Jag har tagit en första provtur, och känslan av att tyst, och utan ansträngning glida fram i 25 km/h är oslagbar.
Hittills har jag cykelpendlat 1-2 ggr per vecka. Problemet är att jag måste cykla rätt långsamt för att inte bli svettig, eller så måste jag dusha och byta om på jobbet. Med elcykel räknar jag med att tidsvinsten blir ca 15 minuter per resa, och att jag inte bangar för dåligt väder som nu. 5 dagar i veckan på cykel är målet!
Efter mycket efterforskningar valde jag en Crescent från lokala cykelhandlaren Cykel- och MC-hallen. Jag vet av erfarenhet att Crescent gör bra cyklar som står emot väder och vind bra, och eftersom jag planerar att använda cykeln året om känns det viktigt. Den är visserligen lite dyrare än många andra varianter, men jag tror man vinner i längden på att köpa kvalitet. Det går också att lägga betydligt mer pengar om man vill ha tyska Bosch-motorer, digitala displayer, fjädring och andra lyxdetaljer. Där gick dock gränsen rent ekonomiskt.
Premiärturen in till Visby blir i morgon kväll, när jag ska in på ett möte.
Här är några bilder på underverket:



Här sitter motorn
 


Bateriet sitter under pakethållaren



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar