måndag 12 november 2012

Jobbpendling med elcykel

Har använt elcykeln för pendling till jobbet idag. Det var motvinden från helvetet i morse, men jag var tack vare eldriften tämligen oberörd av det, förutom att jag var rejält genomblåst när jag kom fram till jobbet. Värre var det för de flesta andra som jag cyklade om. Fick nästan dåligt samvete när jag drog om i mitt stabila tempo på 25 km/h. Kan bara konstatera att om jag cyklat på min vanliga cykel hade jag kommit fram ca 20 minuter senare, och rejält svettig. Ja, d.v.s. OM jag hade tagit min vanliga cykel. I själva verket hade jag ju valt bilen istället.
Laddade batteriet på jobbet, och mätte samtidigt förbrukningen. Det visar sig att 14 km i kraftig motvind kostar ca 30 öre, men då fick elmotorn jobba rätt tungt för att hålla farten. Jag märkte att när det var både uppförslut och motvind orkade motorn inte riktigt hålla hastigheten, utan den sjönk ner till ca 20 km/h om jag inte samtidigt hjälpte till och tryckte på med mina egna ben.


0,28 kWh, och ungefär lika många kronor.

Summering: Jobbpendling fungerar alldeles utmärkt med elcykel, även under mycket dåliga väderförhållanden. Nästa test blir hur det går när det är snö och is på vägarna.

1 kommentar:

  1. Kan bara instämma. Jobbpendling med elcykel blir så mycket enklare!

    SvaraRadera